Jan 25, 2013

resepi tomyam thai sedap dengan pes buatan sendiri






Malam semalamn adik saya yang paling gedik mesej mama , katanya masak sedap-sedap sebab dia nak balik esok . Mengada dia ni , asal balik rumah je minta masak sedap-sedap . Kali ni dia nak makan ketam , tapi mama nak masak ketam esok je . So , saya dengan baik hati masakan untuk dia Tomyam Thai sedap dengan pes buatan sendiri !


Actually Tiqa dah lama nak try masak tomyam dengan pes buatan sendiri . Google-google , rezeki Tiqa jumpa resepi kat Azie Kitchen . Sedap ! Cubalah ! 


Serius bau pes yang tengah dimasak buat Tiqa rasa Tiqa ni tukang masak professional ! HAHA . Sedap gila bau dia u'olls !
















Tomyam Thai Sedap
Resepi : Azie Kitchen

Diolah : Cik Tiqa

Bahan Pes Tomyam:


7 ulas bawang merah    Tiqa gantikan dengan 2 biji bawang besar yg besar gila .
1/2 biji bawang besar
3 biji cili merah    Tiqa tak letak , tengok kat pasaraya tak segar , malas nk beli .
10 biji cili kering  Tiqa masukkan 2 senduk cili kering yang dah dikisar oleh mama malam tadi .
1 inci lengkuas
3 batang serai
1 sudu besar udang kering
4 helai daun limau purut
1 inci belacan - bakar    Baru perasan belacan dalam peti ais dah expired T___T So tak letak !
Air asam jawa
Gula dan garam




 

Cara cara :

Semua bahan di atas di kisar kecuali Air asam jawa, gula dan garam .


Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar .


Masukkan air asam jawa, garam dan gula.


Masaklah sehingga menjadi pes tom yam. 


Boleh dibuat banyak banyak dan simpan.




 


Bahan Sup Tomyam :

Ayam - potong kecil   Tak letak sebab Tiqa tak nak campur makanan laut dengan darat :)
Makanan laut (udang, sotong, lala)
1 labu bawang besar-di potong 6  Tiqa hiris mayang je
5 ulas bawang putih-di ketuk
1 inci lengkuas - di ketuk
2 batang serai - di ketuk
6 helai daun limau purut    Tiqa hiris dengan pisau
2 biji buah tomato - belah 6   Tak letak
2 ketul kiub tomyam    Letak 1 kiub je .
1 sudu besar sos ikan   Tak letak , rasa menyesal tak letak . Elok letak ye .
2 biji limau nipis   Tinggal sebiji je dalam peti ais .
3 sb susu cair    Tiqa letak 4 sb
6 biji cili padi-di ketuk
Garam
Daun ketumbar

Sayuran : 


Bunga kubis     Tiqa letak bunga kubis je sebab nak praktikkan 1 jenis sayur sekali makan (nasihat ustazah)
Karot
Cendawan
Putik jagung


Cara cara :
 

Rebus ayam beberapa minit . Masukkan bawang besar , bawang putih dan daun limau purut , serai , cili padi dan lengkuas .

Lepas tu masukkan sotong dan udang atau apa apa makanan laut yang disukai. Biarkan sebentar .

Bila sudah sebati mendidih , masukkan sayur sayuran dan cendawan . Kemudian masukkan pes tom yam yang sudah kita buat awal awal tadi , sos ikan , perahan limau nipis dan garam .

Tutup api masukkan susu cair dan daun ketumbar . 


Bolehlah dihidangkan semasa masih panas panas .



Tip: Tiqa nasihatkan korang buat pes banyak-banyak . Kalau boleh doublekan apa yang Tiqa buat . Sebab Tiqa termasak dalam kuantiti yang banyak dan Tiqa rasa pes tu tak cukup . So kalau korang terlebih letak air ke at least korang ada pes yang banyak boleh cover . Lagi pun tak rugi sebab pes tu boleh simpan . Boleh masak untuk paprik atau nasi gorang tomyam ! 



Bai .

.

6 comments:

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

wowwww.. sgt seddap ;) nk try buat. buat perut ku lapar ;(

tiqa tia said...

hehe.. buat la.. sedap.lagi puas hati :)

QasehnyaRania said...

tomyam my peberet..comfirm sedap ni, kalau buat tak suka letak sotong sbb alergic ;D


salam kenal :D

tiqa tia said...

yeke? kalau wat tomyam ayam pon sedap :) ! all the best ye ! ;D

Anonymous said...

aishh , teringin plk nk mkn tomyam .

DuRa said...

Dah buat memang sedap. Tambah buah tomato.

tweet with me

 

This cute little bloggie is Designed by Cik Tiqa Template by Ipietoon Sponsored by Emocutez