Showing posts with label Tutorial. Show all posts
Showing posts with label Tutorial. Show all posts

Feb 9, 2013

Tutorial letak facebook like button di header




Facebook Like Button di header korang seperti yang Tiqa punye ni !











Sedih kan , sikit je yang LIKE . Like la korang sebelum ikut tutorial ni T______T





PART ONE .



Okay , mula-mula sekali korang kena ada code Facebook Like Button tu .

Contoh ;


Like la Tiqa :)



1) Mula-mula tekan  LINK NI .

2) Scroll down dan korang akan jumpa benda ni , isi kan .







3) Tekan Get Code , pilih IFRAME







Done part one .



PART TWO


Tutorial tambah ruangan Add Gadget kat atas header . Apakah ? Ini dia :)











Korang kena tambah ruangan Add Gadget kat atas header dulu . Sebab code facebook like button tu kena tampal kat situ !



1) Pergi Dashbord , pilih Template , tekan Edit HTML , tick Expand Widget Templates .



2) Tekan ctrl + F , dan cari code ini .




<b:section class=



Okay , bila jumpa ce tengok code selepas itu macam mana . Adakah seperti ini ?




<b:section class='header' id='header' maxwidgets='1' showaddelement='no'>



Kalau seperti di atas , tukarkan code tu kepada code dibawah ni ;




<b:section class='header' id='header1' preferred='yes'>




JIKA code korang tak macam kat atas tadi TAPI macam kat bawah ni ; (macam Tiqa punya)





<b:section class='navbar' id='navbar' maxwidgets='1' showaddelement='no'>




Tukarkan code tu kepada code dibawah ni ; 





<b:section class='navbar' id='navbar1' preferred='yes'>





Lepas tu tekan Save !







Done Part TWO .





Part THREE . LAST .




Okay , sekarang korang boleh tampal code dekat ruangan Add Gadget yang baru korang buat kat PART TWO tadi .



1) Tekan Add Gadget , pilih HTML/JavaScript


2) Copy code dibawah ini dan paste kan disitu .




    <script type="text/javascript">
    function MM_swapImgRestore() { //v3.0
    var i,x,a=document.MM_sr; for(i=0;a&&i<a.length&&(x=a[i])&&x.oSrc;i++) x.src=x.oSrc;
    }
    function MM_preloadImages() { //v3.0
    var d=document; if(d.images){ if(!d.MM_p) d.MM_p=new Array();
    var i,j=d.MM_p.length,a=MM_preloadImages.arguments; for(i=0; i<a.length; i++)
    if (a[i].indexOf("#")!=0){ d.MM_p[j]=new Image; d.MM_p[j++].src=a[i];}}
    }
    function MM_findObj(n, d) { //v4.01
    var p,i,x; if(!d) d=document; if((p=n.indexOf("?"))>0&&parent.frames.length) {
    d=parent.frames[n.substring(p+1)].document; n=n.substring(0,p);}
    if(!(x=d[n])&&d.all) x=d.all[n]; for (i=0;!x&&i<d.forms.length;i++) x=d.forms[i][n];
    for(i=0;!x&&d.layers&&i<d.layers.length;i++) x=MM_findObj(n,d.layers[i].document);
    if(!x && d.getElementById) x=d.getElementById(n); return x;
    }
    function MM_swapImage() { //v3.0
    var i,j=0,x,a=MM_swapImage.arguments; document.MM_sr=new Array; for(i=0;i<(a.length-2);i+=3)
    if ((x=MM_findObj(a[i]))!=null){document.MM_sr[j++]=x; if(!x.oSrc) x.oSrc=x.src; x.src=a[i+2];}
    }
    </script>
    <div style='padding-left:0px; position: absolute; z-index: 300; margin-left:600px;margin-top: 30px; background:#;'title='shoutbox'>
    CODE FACEBOOK BUTTON KORANG KAT PART ONE TADI

    </div>




Merah : Sila paste kan code Facebook Like Button korang yang korang buat kat PART ONE tadi .
Biru : Itu kedudukan Like Button korang dari kiri . Pandai-pandai ejas ye .
Oren : Itu kedudukan Like Button korang dati atas . Same oso , pandai-pandai ejas



Pastikan KEDUDUKAN Add Gadget tadi diatas header korang!



Okay done ! Jangan lupa Like and Follow Tiqa kalau belajar sesuatu dari sini :)






.

Feb 5, 2013

tutorial letak widget GooGle +




Tuto ini di request oleh Aireyn . Dia nak tahu macam mana letak widget google + ni kat blog . 




Contoh Widget Google + . 







Senang je nak letak benda alah ni . Sila tekan gambar tu kalau tak nampak eh :)


1) Pergi Dashboard korang dan pilih Layout .












2) Lepas tu tekan Add Widget . Mana-mana pon boleh sebab nanti boleh susun kat mana kita nak letak widget tu :)











3) Lepas tu pilih widget Google + Followers














4) Lepas tu akan keluar window macam ni , tukar sesuka hati korang . Lebar dan tinggi tu ikut lebar sidebar korang ye :) Kalau tak tau lebar sidebar korang , hentam je letak berape-berape , kalau terlebih besar , edit balik , kurangkan . Tiqa punya width : 190px , height : 200px .













5) Lepas save , korang boleh drag widget tu kat mana-mana korang nak letak dan tekan Save Arrangement . Dah save , boleh View blog korang .






Selamat mencuba ! 




Bai . 


.



Jan 22, 2013

tutorial DIY kad kahwin sendiri






Hello hello peeps ! Hari ni Tiqa TER rajin nak kongsi dengan reader(s) semua macam mana nak design kad kahwin sendiri / DIY kad kahwin sendiri menggunakan perisian Adobe Photoshop CS3 . Sebenarnya boleh je buat guna Microsoft Office Word tapi tapi tapi ia terlalu simple dan Tiqa tak suka . hehe

 
Tutorial ini khas untuk mereka yang guna Adobe Photoshop CS3 . Actually yang guna CS4 , 5 dan seterusnya pon boleh tapi kedudukan butang tu maybe lain sikit . lain sikit je .

Senang je sebenarnya nak design kad kahwin sendiri . Yang paling penting korang kena kreatif dan banyak-banyak bersabar . Dan jangan lupa tanya pendapat orang sekeliling contohnye mak ke adik ke , okay tak guna bentuk ni , warna ni . Try explore sendiri Adobe Photoshop korang , lama-lama korang akan mahir dalam men design benda-benda macam ni .





 
Jom ce-ki-da-ut ~




STEP ONE



Pilih jenis dan size kad kahwen yang korang impikan . 




tips : better pergi tanya tempat korang nak print kad kahwen nanti , saiz kad yang macam mana yang dorang ada . Supaya tak la korang buat 2 kali kerja mendesign , bila dah siap design , nak hantar pergi print , tetibe dorang cakap dorang tak ada kad saiz tu , terpaksa la korang pergi edit balik . tak ke dua kali kerja tu .








Ini contoh saiz kad kahwin yang Tiqa jumpa kat internet . Korang boleh google-google cari kat mana korang nak print kad tu nanti .





tips : Cari kedai kad kahwin yang print sendiri kad yang customer dorang tempah , BUKAN kedai yang pergi hantar ke tempat lain untuk print . Buang karen korang je nanti .





Untuk tutorial ini , tiqa pilih kad ukuran 110mm x 91mm , 2 lipatan . sila rujuk gambar atas
Tiqa pilih saiz yang sedang-sedang sebab kebanyakan orang yang nak DIY sebab nak save budget kan . So makin kecik kad , makin murah harga untuk print .





STEP TWO


Buat pengiraan !

Kad tadi berlipat kan? So bila kad tu tertutup, saiz nya 110mm x 91mm , kalau terbuka, saiz nya ?






Orait , bila kad terbuka saiz nya 110mm x 182mm .






STEP THREE


Open Adobe Photoshop CS3 anda . Click File dan pilih New . Akan keluar satu box , sila isi box tu macam Tiqa isi . Bagi mereka yang nak saiz kad lain , boleh isi saiz kad anda .








Perasan tak saiz kad tu Tiqa lebihkan 1mm setiap bucu ; width dan height . Tiqa sengaja sebab kebanyakan tempat print dia akan suruh lebihkan 1mm sebab dia nak potong kad tu nanti . Better tanya dulu kedai ye tuan-tuan dan puan-puan .


Okay , dah siap tekan OK . 


STEP FOUR


Korang akan dapat macam ni . 











Lepas pilih Rulers , buat garisan tengah kad seperti gambar dibawah ini .






Ha , dah dapat garisan lipatan / tengah . Lepas tu , masukkan background kad kahwin anda seperti rajah dibawah . Ini bagi mereka yang nak kad ada background la .










Tips : Korang mestilah memilih background yang besar gedabak ye . Kalau tak bila print nanti pecah-pecah dan tak cantik . Dekat google image tu , lepas korang search gambar background tu , tekan search tool , tekan any size , pilih larger than 2MP / 4MP . Lepas tu google akan filter gambar besar gedabak je bagi korang tengok . SENANG . 








Okay , sambung balik tuto . Kad korang akan jadi macam ni . 






STEP FIVE


Mula kat sini , korang boleh lah menunjukkan bakat seni korang menDESIGN kad kahwin impian / berpatutan korang . Tiqa tukar background bunga-bunga ni . Tak cantik pulak rasa . hehe .  





Tiqa tunjuk macam mana nak letak bentuk dalam kad ni . 




Bila dah pilih shape , korang boleh lah melukis shape tu sesuka hati korang . 



Tips : Kalau korang tade shape macam Tiqa tu , korang boleh guna bulat ke bujur ke love ke . Suka hati lah . Kalau nak jugak shape macam Tiqa tu , boleh request tutorial macam mana nak download shape untuk Adobe Photoshop CS3 . Senang je . 









Sekarang Tiqa nak tunjuk macam mana korang nak cantikkan shape korang tu . 





Sila tekan gambar untuk tumbesarannya ye . Tak boleh letak gambar besar-besar nanti dia terHIDDEN T___T




tips : Kat sini korang boleh ber eksperimen sendiri macam mana korang nak hias shape tu . Benda ni jugak korang boleh guna untuk hias tulisan . Tekan , picit dan tick je mana yang patut , dan tengok perubahan shape korang . Bila dah puas hati tekan OK . 











Macam ini lah rupa shape Tiqa .












Lepas tu korang boleh lah zoom untuk tambah perkataan apa yang patut dekat kad tu . 










Lepas tu korang boleh lah tambah perkataan secara kreatif ye . 




Sila lah tekan gambar untuk besarkan dia . Sakit hati nengok gambar kecik macam ni T___T


Korang pandai-pandai lah meng kreatifkan diri ye . Tulis apa yang patut .



Tips : Korang boleh download kat internet tulisan caligraphy yang cantik-cantik sesuai untuk letak kat kad kahwin korang . Kalau tak reti , boleh request tutorial macam mana nak dowload tulisan lelawa untuk lappy korang . 




Okay , ini cara masuk kan bentuk love . Ala , sebijik cara nak masukkan shape tadi . 








Ini pulak cara nak ubah-ubah bentuk love .





Pandai-pandai lah korang transform bentuk tu sesuka hati . practice make perfect right ? Senang je pon . 






Jadi ini lah kad kahwin yang Tiqa dah siapkan bahagian depan sahaja . bahagian sebelah kiri iaitu belakang kad kahwin itu korang boleh letak peta . Korang boleh ulang step satu balik untuk buat bahagian dalam kad kahwin korang . Jadi bila korang hantar kedai untuk print , akan ada dua file , 

  1. muka surat 1 & 4 ( cover depan dan belakang )
  2. muka surat 2 & 3 ( bahagian dalam kad )


tips : Korang boleh google-google untuk cari inspirasi kad kahwin korang . Kalau boleh tetap kan tema , nak kad kahwin macam mana , modern ke kartun ke vintage ke . 




tips lagi : Perasan tak Tiqa guna 1 warna sahaja iaitu pink ? putih tak kira . Sebab kalau kad 1 warna , ia boleh menjimatkan kos print . Sesetengah kedai kad kahwin mengira harga kos print kad ikut berapa jenis color guna . Ada yang tak . Jadi perlu bijak memilih kedai kad untuk hantar print ye . Jangan terburu-buru . Ambil masa survey kedai kad kahwin yang ada kat Malaysia ni . 




Korang boleh tengok SINI , untuk lihat kad kahwin yang penah Tiqa buat . 

UPDATED

Boleh tengok sini untuk hasil kad kahwin DIY Tiqa :)


K lah . Penat . Dah pukul 5 pagi . Sebarang petanyaan , sila komen dibawah .


Bai . 


.

Jul 18, 2011

open button k-pop





WUWUWU~ tiqa tau tiqa mungkir janji. Sekarang dah pukul 12:40 a.m, maknanya dah jatuh hari isnin !
MAAF ELISA , lambat beberapa minit. Tapi janji Tiqa buat kan kan kan~ wink wink wink. hehe

Okay sayang sayang semua, sapa sapa yang nak, boleh amik open button kat bawah, kalu dah amik tu follow lah ye kalau nak freebees yang lain. hehe .



1) Heechul Super junior. 


link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/heechul.png
width : 200
length : 226



link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/heechul2.png
width : 180
length : 221



2) Eun Hyuk, Super Junior.





link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/eun-huk.png
width : 180
length : 210



3) Yo Seob, BEAST. Aww~~!! keopta!!


link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/yo-seob.png
width : 180
length : 270



4) TOP, Big Bang.



link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/top.png
width : 180
length : 270


Tiqa paling suka yang TOP Big Bang ni sebab baju dia cantik, reaksi muka comel !
Kalau tade yang korang bekenan, ce cari kat sini --> FREEBEES. ada banyak lagi!
Kalau tak tahu benda apa ni dan cara cara nak meletakkannya, ce tekan kat sini --> KLIK

k.bye.
.

Jul 12, 2011

More freebees!


First of all Tiqa nak mintak maaf sebab hampir sebulan jugak lah tak update update belog buruk ni.. Kot kot la ada peminat tegar Tiqa yang selalu check tengok tak update update Ada ke orang nak jenguk?? T_T , Tiqa mintak maaf sangat sangat. Busy bagai menggila , maklumlah dah last semester ni kene struggle lebih. T_T Bagi merasuah korang semua supaya tak lupakan Tiqa , Tiqa bagi benda free lagi! Malas nak bagitau apa, tengok sendiri la ye sayang sayang semua :)



hehe, nak cerita jugak lah. Ini Open button untuk hidden shoutbox korang. Ada beberapa adik mintak Tiqa buat banyak sikit open button kim hyun joong ni. Haa ~ suka la tu :)



link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/kim-hyun-joong4.png
width : 170
length : 268



link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/kim-hyun-joong3.png
width : 147
length : 254


Ni pulak open button jaejoong dari JYJ ... Tiqa tau ramai yang suka dia kan. :)




link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/jaejoong2.png
width : 200
length : 248


Ni pulak Lee minho dari cerita Boys Over Flower (BOF) , lebih di kenali sebagai Gu JunPyo berambut kerinting bajet kool. HAHA.. Jgn marah ye fans dia.. Tiqa suka dia jugak.. HOHO


link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/lee-minho2.png
width : 170
length : 285


Last but not least, si comel Choi Minho dari kumpulan SHINEE. Comel sangat, Tiqa suka ! Tapi tak boleh lawan Nickhun Oppa Tiqa. hehe.




link : http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/shinee-minho.png
width : 190
length : 166


Okay guys, semua Tiqa dah letak kat situ. Bagi yang lost tak tahu macam mana nak pasang or tak tahu apa benda natang kat atas ni, boleh la tekan link ini ---> Hidden shoutbox with open button free for you !

Kalau ada pape roger je okay? , BYE ;D
.

May 25, 2011

freebees!

Salam followers and readers semua !
Kalau korang selalu intai tutorial Tiqa mesti korang perasan yang Tiqa ada buatkan open button untuk hidden shoutbox free untuk korang kan.

Oleh kerana Tiqa ni tengah baik hati + rajin + tade kerja sebab dah habis final exam
jadi Tiqa buat segment FREEBEES for my dearest followers semua .
FREEBEES ini adalah tempat Tiqa share hasil kerja Tiqa berkenaan dengan blog untuk semua followers Tiqa!

Korang boleh ambil apa saja yang Tiqa letak kat sini untuk dimasukkan dalam blog korang.
FREE ! tak payah bayar. Tapi khas untuk follower je ye. 
Kalau ambil tapi tak follow, tak berkat, curi!, kene cirit birit berdarah selama 13 hari 16 malam, kalau Tiqa terjumpa, Tiqa ajak kawan kawan Tiqa band blog korang !!  
HAHAHAHAH!! Ketawa jahat!!

Buat masa ini, Tiqa buat kan open button untuk hidden shoutbox/cbox dulu k..
Kalau sudi, ambil je code dengan size button dan letak dekat code shoutbox/cbox korang.
Kalau tak tau macam mana nak masukkan, TEKAN SINI.


1) Open button kim hyun joong.
Button ini telah di request kan oleh cik Aze. Adik ni minat sangat kat kim hyun joong, bintang korea dalam drama Boys Over Flowers dan Playful Kiss. Semua Tiqa dah tengok. weeee~~
Followers Tiqa yang lain, kalau nak amik je okay.




width: 170
height: 230
url image :
http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/kim-hyun-joong2.png





2) Open button without image.
Button ni untuk mereka mereka yang suka yang simple simple je. 
Tiqa ada buat dalam pelbagai warna.
Followers, kalau suka ambil je okay :)





width: 148
height: 200

url image: 
http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/chat-here-guys3.png





width: 148
height: 200

url image: 
http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/chat-here-guys2.png





 width: 148
height: 200

url image: 
http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/chat-here-guys.png



width: 148
height: 200
url image: 
http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/chat-here-guys5.png



width: 148
height: 200

url image: 
http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/tiqakay/chat-here-guys4.png



Cara cara nak letak open button ni dan kalau nak tengok open button yang lain, boleh TEKAN SINI :)

p/s : Lagi sekali Tiqa nak ingatkan, ini untuk follower Tiqa je tau.. Sapa ambil tapi tak follow kena cirit birit berdarah a.k.a bloody diarrhea. hehe~~
.

tweet with me

 

This cute little bloggie is Designed by Cik Tiqa Template by Ipietoon Sponsored by Emocutez